Vinkkejä sinkkuelämästä selviytymiseen

Oletko ajatellut tehdä uuden vuoden lupauksen onnellisemmasta elämästä? Joskus se voi vaatia eroa ihmissuhteesta. Voi olla että ihmissuhteessa on onneton, koska toisella on esimerkiksi päihdeongelma. Toisaalta saattaa olla vain väärän ihmisen kanssa, tai sitten rakkaus on kadonnut suhteesta jonnekin. Sitten on tilanne, jossa molemmat ovat vain kasvaneet eri suuntaan. Tai ehkä on tilanteessa, jossa suhteen status on epäselvä, ja se on aiheuttanut pulmia jo jonkin aikaa.

Ero itsessään tekee kuitenkaan harvoin ketään autuaaksi, vaan vasta sen jälkeiset havainnot itsestään ja elämästä. Onnellinen elämä vaatii useimmiten itseensä tutustumisen (ja vasta sen jälkeen voi pystyä uuteen, tasapainoiseen ihmissuhteeseen). Eroaminen on kuitenkin valtaosassa tapauksista surullinen tapahtuma: joutuu luopumaan totutuista kuvioista sekä aiheuttamaan mahdollisesti sydänsuruja toiselle.

Tämä kirjoitus sai alkunsa siitä, siivosin ennen joulua. Löysin lompakostani vuosia vanhan lapun, jossa olen kirjoittanut ajatuksia kauppakuitin taakse. Olin tällöin matkalla ulkomailla hieman kimurantissa elämäntilanteessa eli suomeksi sanottuna siipeeni saaneena. Pohdin, mitä asioita minun täytyy muistaa tai opetella, jotta pääsen tietyistä asioista yli, teen itse itseni onnelliseksi eikä onneni riipu olemisesta kenenkään toisen kanssa. Listan lukeminen silloin tällöin auttoi minua, olisiko vinkeistä apua sinullekin sinkkuelämästä selviytymiseen?

“Aha, kuusi tuntia edellisestä ruuasta, apetta naamaan!”

1. Muista syödä. Jos sinulla on surullisena taipumus olla syömättä, pidä huolta siitä että syöt sitten vaikka kelloon katsoen. Et voi hyvin jos et syö. Vaikka kehotankin muuten noudattamaan kehon signaaleja, niin suru voi sotkea hormonit niin, ettei ruoka maistu tai nälän tunnetta tule. Kiinnitä erityistä huomiota proteiinin saantiin ja kisko vaikka proteiinikaakaoita, jos mikään muu ei maistu (niissä on aika paljon sokeria, mutta parempi imailla tuollaisia kuin jättää syömättä mitään). Syömättömänä olet paljon surkeampi ja kiukkuisempi mitä muuten oikeasti olisit, koska verensokerisi on alhaalla.

“Mä en etsi vakavia suhteita nyt.”

2. Ota leikkikaveriesi varoitukset tosissaan. Voi tietysti olla, että olet niin ihana, että käännät toisen ihmisen pään. Todennäköisempää kuitenkin on, että toinen leikkii kanssasi tietyn ajan ja sen jälkeen saat etsiä uuden leikkikaverin. 

“What’s up? Tehdäänkö tänään jotain kivaa?”

3. Vaali ystävyyssuhteita. Sinulla ei tule ikinä olemaan niin paljon aikaa tehdä paljon hauskoja asioita ystäviesi kanssa kuin nyt. Ja jos ystävilläsi ei tunnu olevan aikaa, hanki uusia. Aloita uusi, sosiaalinen harrastus (esimerkiksi kiipeily…), mene vapaaehtoistyöhön, tutustu sukulaisiisi.

“Mä en ole kertonut sulle ihan kaikkea…”

4. Älä päästä liian lähelle ihmisiä, jotka eivät ole valmiita antamaan yhtä paljon. Mieti, kenen kanssa ryhdyt tekemisiin. Varattujen kanssa sekoilemisessa on se riski, että jos et pidä varaasi, saat pienet rippeet ihmissuhteesta tilanteessa, jossa olisit itse panostamaan enemmänkin.

“Mitä olen aina halunnut tehdä?”

5. Vaali omia juttuja. Sinulla on uskomattoman paljon aikaa paitsi viettää ystäviesi kanssa, niin myös omassa seurassasi. Panosta omiin juttuihin: harrastuksiin, matkoihin, kodin laittoon. Mistä nyt vain ikinä pidätkin. Älä jätä esimerkiksi lähtemättä reissuun vain koska et saa kaveria. Esimerkiksi hostelleissa majoittumalla saat uskomattoman helposti seuraa.

“Riittäisikö jo?”

6. Päätä saa iskeä seinään hetken, mutta ei koko vuotta. Kortit kannattaa katsoa, mutta on tärkeä taito myös osata luopua jossain vaiheessa.

“Voulez-vous coucher avec moi ce soir?”

7. Harrasta turvaseksiä. Paljon. Kannattaa huvitella erilaisten ihmisten kanssa erilaisissa tilanteissa ja muutenkin kuin tuhannen promillen humalassa baari-illan jälkeen yhden illan juttujen kanssa. Nyt jos koskaan sinulla on mahdollisuus kokeilla juuri niitä asioita, joita olet aina halunnut kokeilla. Jos joku sanoo “en tykkää”, voit etsiä seuraavan, joka tykkää. Aloittaa voit vaikka tutustumalla siihen, mitä kaikkea internetistä löytyy. Jos olet helposti ihastuvaa tyyppiä, niin muistathan, että seksuaalinen kanssakäyminen lisää tiettyjen hormonien tuotantoa ja saatat ihastua ihmiseen, jonka kanssa ei lopulta kuitenkaan ole niin paljon yhteistä. Ihmisen haluaminen seksuaalisesti ei ole (välttämättä) sama asia kun halu seurustella hänen kanssaan.

“Kuka minä olen?”

8. Tutustu itseesi. Tiedätkö, kuka oikeasti olet? Miksi teet niitä asioita mitä teet, mistä pidät, millaisessa seurassa parhaiten viihdyt? Oletko aloittanut ihmissuhteesi koska olet halunnut olla juuri tuon ihmisen kanssa vai siksi, että sinulla oli vain vähän tylsää ja joku kohtuumukava tyyppi sattui samaan punkkaan?

“Mutta…”

9. Oikea ihminen hyväksyy sinut juuri sellaisena kuin olet. Älä siis lähde hommiin kenenkään sellaisen kanssa, joka ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet. Jos joku ihminen saa olosi tuntumaan huonoksi, kannattaa pitäytyä sinkkuna. Ja toisinpäin, jos kovasti haluat muuttaa jotain ihmistä, mieti, mitä siinä tilanteessa oikeasti haluat?

“Olen maailman tärkein.”

10. Olet maailman tärkein.

Erossa oppiminen

Ero ihmissuhteesta on yksi oivallisimmista ajoista itseensä tutustumiselle.

Disclaimer: eroaminen ja uudelleen pariutuminen ei tee sinua onnelliseksi, jos et ole valmis tutustumaan itseesi ja opettelemaan olemaan. Lisäksi eroa lapsiperheissä tulee harkita aika monta kertaa enemmän kuin eroa pelkästä toisesta aikuisesta. Käännäthän siis kaikki kivet ennen lopullista päätöstäsi? Jos kipinä tuntuu kadonneen jonnekin vaikka toisen seurassa viihtyy, kannattaa pohtia parisuhdeterapiaa tai muita tapoja ratkoa kommunikointiongelmia. Jos kaipaat kommunikointiin ja ihmissuhteiden onnellistamiseen muuten uutta näkemystä, niin tsekkaa 10+1-sarja onnellisten parisuhteiden taustoista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *