Smoothie – arjen ihana herkku!

Smoothie on helppo herkku

Smoothie banaaneista ja marjoista.

On taas pakko pikkuisen hehkuttaa erästä käytännön asiaa, joka tekee elämästä joka päivä kivaa: smoothieita! Itselleni smoothiet ovat tuoneet marjat ja hedelmät osaksi ruokavaliota, sillä olen todella saamaton syömään niitä muuten. Itselleni omena välipalaksi ei vain jotenkin toimi ja banaanit löytyvät kolmen päivän päästä mustuneina repusta, mutta smoothieen voi heittää mitä vaan ja alas menee! Smoothiessa syö ihan huomaamattaan ison annoksen erittäin terveellistä suomalaista superfoodia, nimittäin marjoja. En kyllä olisi vielä viisi vuotta sitten uskonut, että puolukat tulisivat olemaan osa päivittäistä ruokavaliotani, mutta smoothieen ne sopivat erinomaisesti. Smoothiet ovat yksi sellaisista arjen ilostuttajista, joista tulen kirjoittamaan aina silloin tällöin. Voi olla, että tämän sarjan kirjoitukset sopivat tai eivät sovi juuri sinun elämääsi sellaisenaa, mutta voit miettiä, että mitkä asiat ovat vastaavia tekijöitä omassa arjessasi.

Itse laitan smoothieen mitä nyt vain kotoa sattuu löytymään, yleisimmin banaanin ja sen kaveriksi marjoja (mustikoita / puolukoita / punaherukoita) tai mansikoita. Myös avokado sopii sekaan erinomaisesti. “Ripeniksi” heitän pääainesten jälkeen mustaherukka- tai karpalojauhetta, chlorellaa ja välillä kurpitsansiemeniä tai mitä nyt siemeniä/pähkinöitä kaapissa on. Päälle vettä tai mehua ja eikun surrur! Chlorellan annostelussa kannattaa olla varovainen, ettei koko smoothie maistu ihan levälle. Teen yleisimmin smoothien aamupalaksi ja itselleni (iso) lasi smoothieta riittää pitämään nälän poissa kunnes saa seuraavan kerran apetta. Joo, lounasaikaan on kyllä nälkä mutta ei haittaa, sitähän varten syömään mennään.  Jos joku nyt huolehtii hedelmien sokerimääristä (niissä on kuitenkin ihan reippaasti sokeria), niin kannattaa muistaa, että harvoin niitä syö kuitenkaan liikaa. Ellei nyt koko banaaniterttua mätä kerralla sokerilla maustetun mehun kera blenderiin, smoothiella on mahdotonta hommata liikaa sokeria normaali-ihmisen elimistöön. Ja marjoissa sitä sokeria ei ole senkään edestä.

Investointina blenderin hommaaminen ei ole paha. Oma blenderini on OBH Nordican perusmallia ja maksoi luokkaa 50e. Kannattaa ostaa sellainen blenderi, jonta kannun voi pestä astianpesukoneessa. Mieluummin myös liian iso kuin liian pieni kannu, blenderi on erinomainen väline myös sosekeittojen tekoon. Pakastin on smoothien rakastajan kaveri. Varsinkin sinkkutalouksissa pakkasesta on helppo napata tarpeellinen erä marjoja kerrallaan. Huom! Muistathan, että jos ostat ulkomaisia marjoja smoothieen, ne tulisi kuumentaa ensin. Itse suosin tämän vuoksi kotimaista, nyt on vielä viimeiset hetket ostaa torilta esim. puolukoita pakkaseen. Mikäli ostat kerralla isomman satsin banaaneja tai muita hedelmiä, voit pilkkoa ne ja laittaa pakkaseen sopiviksi annoksiksi. Esimerkiksi omenakauden lähestyessä voi piirakan lisäksi omenoita hyödyntää viipaloimalla ne pakasteeseen odottamaan talven smoothieita.

Silti, jos pakastinta ei ole, ei se ole mikään syy olla tekemättä smoothieita – esim. mustikkapussi säilyy jääkaapissa sen muutaman päivän, kun mustikoita käyttää smoothieen. Jos smoothieta tekee kannullisen eikä juo kaikkea kerralla, on se myös kiva yllätys odottamassa kotona nälkäistä töistäpalaajaa. Tai nopeuttamassa seuraavaa aamua. Ainoa miinuspuoli smoothieissa on kannun pesu, jos ei omista astianpesukonetta tai ei halua laittaa sitä puolityhjänä käyntiin vain pestäkseen lasikannun. Mutta harvaa hyvää asiaa nyt muutenkaan saa ilmaiseksi…

ps. vihersmoothiet ovat vielä kokeilulistalla…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *