Ruoka-life-hack 2013, mikä toimi ja mikä ei?

Life hack on mielenkiintoinen konsepti. Sillä tarkoitetaan elämän haasteiden ratkomista nopeammin, helpommin ja tehokkaammin (Wikipedian LIfe Hack -artikkeli). Life hack liittyy itsetuntemukseen sikäli, että kun oppii tuntemaan paremmin itseään, on ehkä avoimempi erilaisille tavoille ja vaihtoehdoille. Usein itsetuntemuksen kasvaessa tulee harrastettua alitajuista life hackia eli kokeiltua uusia asioita löytäen sitten niistä itselleen toimivat.

Olen itse ollut aiemmin vähän sellainen voimaton rimpula ja sairastellut jonkun verran (poskiontelon- ja keuhkoputkentulehduksia, nuhia, migreenejä, you name it). Kaipasin tähän muutosta, joten noin vuosi sitten päätin alkaa oman elämäni insinööriksi. Lähdin siis testailemaan erilaisia ruokatapoja ja lisäravinteita niin, että kokeilisin yhtä asiaa kerrallaan ja katsoisin, miten se vaikuttaa (kirjoitin aiemmin erilaisten asioiden kokeilemisesta). Mitkä lisäravinteet toimivat, mistä ei voi sanoa juuta eikä jaata ja mistä ei ollut itselleni hyötyä? Ruokatavoista tulossa postaus myöhemmin!

Toimineet kokeilut

B-vitamiini (nestemäinen). Tietyt asiat kehossa saattavat haitata b-vitamiinin imeytymistä vatsalaukun kautta. Minulla oli jossain vaiheessa ihan hillitön himo energiajuoma Batteryyn. Ei siis palkästään kofeiininitkut (koska silloin kokiskin olisi kelvannut), vaan nimen omaan Batteryyn. Mietin, että voisiko kyse olla b-vitamiinin puuttesta. Koska en syö lihaa, saatan kärsiä b-vitamiinivajeesta, joten päätin testata nopeasti imeytyvää b-vitamiinia (nestemäisessä muodossa siis). Ja kas, Batteryn himo on hävinnyt. Kyllä sitä edelleen juon silloin tällöin, mutta himo ei ole enää samanlaista pakonomaista.

D-vitamiini reiluna annoksena. Aikuisten virallinen d-vitamiinisuositus on 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa. Koska syksyn pimeys iskee minuun aina kovaa alakulon ja apatian muodossa, päätin boostata tätä syksyä reippaalla d-vitamiiniannoksella. Niinpä olen rouskutellut syksyn alusta lähtien 100 mikrogramaa d-vitamiinia päivittäin, eikä vereni d-vitamiinipitoisuus ole silti noussut liian korkealle tasolle.

Magnesium (sitraatti!). Viime keväänä minulla oli aina herättyäni aivan jäätävä suolan himo. Olisin voinut vetää kahmalokaupalla sipsejä ja päädyinkin pyöräyttämään myllystä suolaa aamupalaleivän päälle. En pelännyt suolan liikasaantia, koska verenpaineeni on suhteellisen alhainen, en syö eineksiä, eikä sitä suolaa nyt NIIN paljon siinä leivän päällä ollut. Mutta kuitenkin se ärsytti, kun tuntui, että keho koittaa kertoa jostain puutoksesta. No, aloitin sitten magnesium-tablettikuurin ja muutamassa viikossa suolanhimo hävisi täysin. PerformanceLabin blogissa oli juttu siitä, että magnesiumin riittävä saanti voisi vähentää myös migreenejä. Olen itse kärsinyt migreeneistä tänä vuonna vain muutaman kerran (jossain vaiheessa elämää sain kohtauksia pari kertaa kuukaudessa).

Propolisuute. Olen taipuvainen kurkkupöpöihin ja tämän seurauksena olen syönyt ihan tarpeeksi antibiootteja elämäni aikana. Eräs lääkäri suositteli kerran propolistippoja. Propolis on siis mehiläiskittivahaa ja sillä sanotaan olevan antiseptisiä vaikutuksia (yksi tavoista, joilla mehiläiset pitävät taudit loitolla pesästään). Jos huomaan kurkun olevan yhtään kipeä, tiputan tippoja suoraan kurkkuun. Hetkellisesti hiukan epämukavaa, mutta kun rauhassa hengittelee, niin kirvelevä tunne menee ohi. Pari sellaista tapausta, jotka olisivat aiemmin kehittyneet flunssiksi, on mennyt tällä ohi. Huom! Omat propolistippani sisältävät vain 8% propolista, loput alkoholia ja vettä (niistä saa aika pirtumaisen alkoholin maun suuhun laittohetkellä). Ilmeisesti Virosta saa uutteita, joissa on enemmän propolista. Ennen kuin alat testata propolistippoja suoraan kurkkuun, kokeile, ettet ole allerginen aineelle, muuten voi käydä vaaralliseksi. Itselläni on viimeisestä antibioottikuurista tällä hetkellä jo melkein vuosi aikaa!

Proteiini. Halusin lisää habaa! Lisäsin siis proteiinin saantia ja voimaa on tullut lisää. Tämä näkyy siinä, että olen harrastanut suunnilleen saman verran liikuntaa mitä aiemmin, mutta kehonhallinta on selkeästi parantunut.

Rautavalmiste. Hemoglobiinini on luontaisesti aika alhainen ja syön silloin tällöin nestemäisen rautavalmistekuurin, jotta saan hemoglobiiniarvoa ylöspäin. Verikokeella mitattavat arvot paranevat aina tällaisen kuurin jälkeen.

Summa summarum: viime vuoden loppupuoliskolla olin tietystä asioista huolimatta paljon iloisempi ja reippaampi mitä aiempina syksyinä. Esimerkiksi sää ei haitannut vaikka ulkona olisi satanut räntää tai ollut tosi pimeä päivä. En tiedä onko syy rautavalmisteessa, d-vitamiinissa, b-vitamiinissa tai näiden yhdistelmässä. En myöskään ole kärsinyt pahasta nuhasta tai muista räkätaudeista (jossain vaiheessa syyskuun lopussa oli vähän kuumetta, mutta se meni nopeasti ohi).

Vaikea sanoa, oliko mitään vaikutusta

Leivän vähentäminen. Diggaan ihan hitosti leivästä. Erityisesti paahdettu ruisleipä, rapeakuorinen sekaleipä tai juustokuorrutettu vaalea leipä ja täytteet päälle, niin voi nommelis! Vaikka en kärsi vatsavaivoista, päätin huvikseni kokeilla miltä tuntuisi olla ilman leipää (jatkoin kyllä esim. pastan jne syömistä). En oikeastaan huomannut muutoista.

Tyhjä arpa omalla kohdallani

MSM-jauhe. MSM-jauheesta kohuttiin noin vuosi sitten. Sen piti auttaa erityisesti nivelten toimintaan. En huomannut vaikutuksia millään elämän osalla. En kärsi nivelkivuista joten en tiedä, olisiko siitä ollut muuten apua esimerkiksi reumaattisiin särkyihin. Voi olla, että käytin jauhetta liian vähän aikaa.

Tällä hetkellä “tutkimuksen” alla

Pakuritee. Ostin tätä juuri, en pysty sanomaan vielä mitään tehosta.

Koska jokaisen keho on erilainen, en voi sanoa että nämä toimisivat sinun elämässäsi automaattisesti. Tämän kirjoituksen aloittaessani joulukuun puolella kärsin (onneksi ohimenevästi) kipeästä kurkusta; firman pikkujouluissa nautituilla alkoholimäärillä lienee osuutta asiaan…ei kenenkään keho kestä mitä tahansa. Alkoholi nimittäin alentaa vastustuskykyä.

Alkoholi ja muut ruokaympyrään kuulumattomat aineet

Alkoholi ei kuulu ravintoympyrään, mutta joku sitä Suomessa juo, sillä henkeä kohti puhdasta alkoholia kulutetaan 10l vuodessa. Mutta maistuu se alkoholi esimerkiksi retsinan muodossa kreikkalaisillekin.

Sanotaan, että jos syö ruokaympyrän mukaisesti, ei tarvitse mitään lisäravinteita. Itse tiedän jo perusruokavalioni osalta, että en ainakaan syö “niin kuin pitäisi”. Lisäksi varmaan noin 90% tämänkin bloggauksen lukijoista syö liian vähän kasviksia. Onnittelut, jos olet kauhonut tänään naamaasi suosituksen mukaiset kuusi  kourallista marjoja / hedelmiä / vihanneksia. Moni myös nauttii kaikenlaisia ruokaympyrään kuulumattomia herkkuja päivittäin: karkkeja, alkoholia, pullaa jne…(esim. tämän postauksen aloituspäivänä söin pari kerrosta Marianne-suklaalevystä ja siivun suklaajouluhalkoa).

Erityisesti jos kärsit toistuvista flunssista, säryistä, huonoista yöunista, painon heilahteluista, stressistä, migreeneistä tai jostain vastaavasta kehollisesta epämukavuudesta, kannattaisi ehkä tutkailla sitä, olisiko ruokavaliolla jotain vaikutusta asiaan. Ratkaisu ei välttämättä löydy lisäravinteista vaan muiden asioiden muuttamisesta, mutta lisäravinteista saattaa myös olla apua.

Itse ajattelen niin, että kohtuullisessa määrin käytettynä lisäravinteista tuskin on haittaa. Kokeileminen on hauskaa ja parhaassa tapauksessa löytyy jokin merkittävä elämää parantava tekijä.

Oletko sinä muuttanut elämääsi tekemällä muutoksia ruokavalioon? Lukijoiden tarinoita tähän aiheeseen tai muihin liittyen saa edelleen pistää tulemaan (taustatiedot haluatko kertoa oman tarinasi -bloggauksessa). Eli kerro kokemuksesi kommenteissa tai meilaa tarinasi havahtuminen ät gmail piste com!

2 Comments

    • Niiden syöminen on niin itsestäänselvyys, että en muistanut tosiaan edes mainita 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *