Oletko nopea ihminen? Näin kaitset levotonta energiaasi

Minulta on joskus kysytty, miten ihmeessä minulla riittää energiaa töihin, kirjojen julkaisuun, blogin ylläpitoon ja kaikkiin muihin juttuihin, jossa olen mukana. Ei minulla ole siihen mitään taikakikkaa; energia on minulle luontaista. Aamulla menee hetki päästä käyntiin, mutta sen jälkeen rullailen aika täysillä siihen asti, että laitan pään tyynyyn.

Voisi ajatella, energia on vain hieno juttu. Olen vuosien saatossa oppinut, että siinä on myös kääntöpuolensa. Jos olet kaltaiseni ihminen, sinulle saattaa olla tuttua se, että lähdet mielelläsi hetkessä mukaan uusiin juttuihin, mutta et saa ikinä mitään valmiiksi kun aina tulee jotain kiinnostavampaa. Tai että raha häviää tililtä reilusti ennen tilipäivää, kun maailmassa on niin kaikkia hienoja juttuja ostettavaksi. Tai että elimistösi voi huonosti, kun et malta tai ehdi syödä terveellisesti saati nukkua tarpeeksi. Saatat myös väsyttää lähipiirisi loputtomilla ideoillasi. Energisenä ihmisenä asioiden sössiminen on yllättävän helppoa; pienessä ajassa voi saada elämänsä nopeasti solmuun. Lisäksi vaarana on manian aiheuttama unettomuus ja jopa psykoosi.

Siksi itsetutkiskelu ja oman itsensä tunteminen on “nopealle” ihmiselle todella tärkeää. Kun tunnistaa koska meinaa mennä yli, pystyy viheltämään itsensä hetkeksi tauolle. Itse olen itse alkanut voida paljon paremmin, kun olen oppinut kanavoimaan levotonta energiaani.

Omat vinkkini tasaisempaan olotilaan

Oman hyvinvointini kulmakiviä ovat riittävä määrä untä sekä terveellinen, paljon kasviksia/kuituja sisältävä ruokavalio. Komennan itseni ajoissa nukkumaan. Ei onnistu joka ilta, mutta on jo hyvä toimintamalli tiedostaa, milloin tulee kukuttua koneen äärellä liian pitkään. Lisäksi jos sänkyyn mennessä oma pää tuntuu suoltavan loputtomasti ideoita, kirjoitan ne ylös ja sitten teen mielikuvaharjoituksen, jossa käännän pääni sisäisen radion volyyminappulaa hitaasti äänettömälle asti. Myös piikkimatosta on ollut paljon apua nukahtamiseen.

Kun keskittyy kovasti johonkin, saattaa unohtaa pitää kehosta huolta. Olen huomannut että minun täytyy muistaa syödä tarpeeksi sekä säännöllisesti, jotta keholla on polttoainetta. Onneksi kasviksia, hedelmiä tai kuituja ylipäänsä ei juuri voi syödä liikaa.

Jooga on erinomainen harrastus nopealle ihmiselle. Se tekee hyvää sekä keholle että mielelle. Samoin muut rauhoittavat lajit. Urheilu on hyvästä, mutta ylikunto vaanii energistä ihmistä, joten myös liikuntaa kannattaa tarkastella siitä vinkkelistä, auttaako se voimaan paremmin.

Varo kofeiinia! Pienissä määrin se on ok, mutta suurempina annoksina se vain kiihdyttää maanisia hetkiä. Puhumattakaan alkoholista tai muista päihteistä.

Hajotatko huomiosi?

Myös some-räplääminen kannattaa jättää vähemmälle. Päivitätkö aktiivisesti Instagramia, Twitteriä, FB:tä ja ehdit vielä snäpätäkin jossain välissä? Jos sinun on tämän lisäksi vaikea keskittyä asioihin kunnolla, on hyvä miettiä pitääkö joka ikinen ajatus jakaa maailmalle. Maailma pärjää ilman sinun ajatuksiasi, mutta sinä ajat huomiokykysi pirstaleiksi jakamalla pääsi sisustan joka hetki maailmalle.

Kun osa ihmisistä tarvitseee kannustusta uusiin juttuihin hyppäämiseen, nopeat tyypit tarvitsevat sisäistä aikalisää ennen kyllä-sanan sanomista. Energisenä ihmisenä minun on ainakin ollut tärkeämpää oppia sanomaan “ei” itselleni. Kaikkeen kun vain ei voi lähteä mukaan, vaikka miten haluaisi.

Itselleni iso juttu on ollut oppia tunnistamaan se, kun meinaa mennä liian lujaa. Kädet tärisevät, puhun liian nopeasti, on vaikea keskittyä mihinkään kunnolla. Silloin sanon itselleni, että rauhoitu. Karsin aikataulusta juttuja, vaikka ne olisivat kivoja.

Jos olet energinen ihminen, onnittelut siitä! Sinulla on hieno määrä voimaa sisälläsi. Kunhan vain saat kanavoitua sen oikein, on maailma sinun käsissäsi.