Miten päästä eroon huonosta itsetunnosta?

Huono itsetunto on yksi pirullisimmista matkakumppaneista elämässä. Se värittää sanat ja teot ja saa epäilemään tarkoitusperiä. Huono itsetunto saattaa estää tavoittelemasta unelmia ja elämästä sellaista elämää kuin oikeasti haluaisi.

Yksi ilmentymä huonosta itsetunnosta on se, että ajattelee asioiden johtuvan aina siitä, että on itse huono / tyhmä / ruma / osaamaton jne. Tottakai jokainen tällaisia joskus miettii, mutta huono itsetunto vie kehäpäätelmät aivan uusiin sfääreihin. Esimerkiksi jos joutuu työttömäksi, niin huonoitsetuntoinen voi rypeä itsesäälissä koska on huono ja tyhmä ja ruma ja joutunut työttömäksi sen takia, ettei koskaan osaa mitään.

Hyväitsetuntoinen voi pohtia näin hetken, mutta todeta sen jälkeen, että syynä olivat myös talouden rakenteet tms. asia, johon ei voi itse vaikuttaa. Tai jos töiden loppuminen johtui esimerkiksi siitä, että hänen ammattitaitonsa oli vanhentunutta (esimerkiksi enää ei tarvita mylläreitä, latojia tai myöskään juurikaan kirjansitojia), niin hän ei ota sitä itseensä vaan vaihtaa vaikka alaa.

Sanotko sä mua kauniiksi, koska koitat peitellä että sulla on joku toinen?!

Mä oon vanha, sano se! Sä ajattelet niin kumminkin mutta et vaan kehtaa sanoo mulle niin!

Huonoitsetuntoinen liittää asioihin merkityksiä, joita niillä ei ole. Jos hänelle esimerkiksi antaa kritiikkiä jostain asiasta, niin hän saattaa kuulla sanat aivan erilaisena, kuin miten puhuja ne alun perin tarkoitti. Huonoitsetuntoinen saattaa epäillä jokaista sanaa, myös positiivisia kommentteja. Tällaisen ihmisen kanssa keskustelu on todella rasittavaa, kun toinen epäilee jokaista sanaa. Hän saattaa jopa pyytää toista loukkaamaan itseään sen varjolla, että toisen pitää vahvistaa hänestä jokin huono piirre (esimeriksi jotain ulkonäköön liittyvää).

Miten sitten päästä eroon huonosta itsetunnosta?

Tunnistitko itsesi ylläolevista esimerkeistä? Hyvä uutinen on se, että itsetuntoaan voi kehittää. Eikä itsetunto ole välttämättä huono kaikilla elämän osa-alueilla. Silti jos huono itsetunto varjostaa tärkeää elämänaluetta, kannattaa tilanteelle tehdä jotain. Elämä on liian lyhyt aika synkistelyyn. Erityisesti jos huono itsetunto painaa elämän tärkeimpiä ihmissuhteita, on huominen sekä itselleen että läheisilleen helpompi jos asialle tekee jotain.

Ei liene yllättävää että tarjoilen ratkaisuksi itsetunnon parantamiseen itsetutkiskelua. Ensinnäkin sen miettimistä, mistä huono itsetunto on syntynyt ja parannuskeinoja sen mukaisesti. Jos kyse on tunnekylmistä vanhemmista tai jostain muusta perheessä tapahtuneesta asiasta, voi terapiasta olla hyötyä. Mikäli kyse on päihdeperheestä, voi AAL-ryhmien ilmainen vertaistuki auttaa.

Huono itsetunto saattaa estää matkustamisen, kun uudet tilanteet pelottavat ja ahditavat.

Huono itsetunto saattaa estää matkustamisen, kun uudet tilanteet pelottavat ja ahdistavat. Sen vuoksi saattaa missata monta hauskaa tilannetta.

Kun lähtee parantamaan itsetuntoaan, täytyy jotenkin saada taottua kalloonsa että pitää yrittää ja saa epäonnistua. Koska itsetunto ei parane muulla kuin sillä, että tekee asioita eri tavalla kuin aiemmin. Jos uusien ihminen kohtaaminen pelottaa, saattaa yksin matkustelu olla kamalinta mitä voisi ikinä kuvitella. Ja juuri siksi kokemisen arvoista. Mutta jos matka ei sujukaan, on siitä turha vetää johtopäätöksiä että “ei kannata edes yrittää, olen paska tyyppi joka tapauksessa”. Vaan matka ei vaan sujunut ja piste. Ehkä seuraavalla kerralla kannattaa mennä eri kohteeseen tai tehdä muuten vaan eri asioita.

Trendikkäästi (vai onko trendi mennyt jo ohi?) voisi puhua epämukavuusalueelle astumisesta. Hämmentävää on se, että se epämukavuusalue saattaa olla joskus positiviinen. Vaikka niin, että opettelee ottamaan positiiviset kommentit positiivisina, eikä heti epäilemään sanojen vilpittömyyttä. Tai että peilikuvaa katsoessaaan ajattelee jotain positivista ruumiistaan eikä heti kiinnitä huomiota vatsamakkaroihinsa tai roikkuviin käsivarsiin (jos ylipäänsä pystyy katsomaan peilikuvaansa).

Kyse on ylipäänsä sen tajuamisesta, että asioihin voi reagoida muutenkin kuin perstuntumalla.

Reagoimme asioihin tietyllä tavalla koska olemme oppineet toimimaan niin, toisilla tämä reaktio on terveempi ja toisilla taas kumpuaa omista peloista tai epävarmuuksista. Jos on huono itsetunto, täytyy siis uudelleenohjelmoida itseään. Asiaan voi perehtyä erilaisten kirjojen avulla, aloittaa voi vaikka Kimmo Takasen mestariteoksesta, Tunne lukkosi -kirjasta. Todella hyödyllinen on myös Daniel Golemanin Tunneäly.

Äh, tuntuu rankalta. Emmä jaksa.

Niin, työtähän itsetunnon parantaminen vaatii. Mutta elämässä ei tule mikään ilmaiseksi. Voinen kuitenkin olettaa että tämän blogin lukijana sinua kiinnostaa tehdä asialle jotain. Tässä kuitenkin vielä pari pointtia vakuuttaakseni sinut siitä, että itsetunnon parantaminen on yksi niistä päätöksistä, joista tulet vuosien päästä olemaan tyytyväinen.

  • Itsetunto saattaa auttaa myös painonhallinnassa. Kun ruokaan ei liitä enää niin vahvoja tunnemerkityksiä, voi olla tarve syödä vähemmän (ja paremmin).
  • Myös muut ihmiset kohtelevat paremmin, kun itsetunto nousee. Kun ei tarvitse muilta hyväksyntää, voi valita, kenen seurassa hengaa.
  • Lähiympäristölleen on kivempaa seuraa, kun ei epäile jokaista sanaa ja pystyy olemaan aidosti iloinen läheistensä puolesta.
  • Mustasukkaisuuden tunteet vähenevät. Tällöin toisia ihmisiä ei tarvitse kytätä.

Itsetunnon parantaminen on hidasta. Jos päätät huomenna käydä kirjastosta vaikkapa nettikirjakauppa Booky.fi:ssä hakemassa luettavaa, ei tilanne parane viikossa vaikka ahmisit tietoa kuinka nopeasti. Mutta jo kesän lopussa saatat huomata, että uskalsit tehdä asioita jotka aiemmin kauhistuttivat. Olisiko ihana viettää elämän kesä? Onnea matkaan, mutta et sinä sitä edes tarvitse koska kaikki mitä tarvitset on jo olemassa sisälläsi. Sinun täytyy vain itse tajuta se.

Kiinnostaisiko lukea aiheesta lisää? Itsetunnon parannuskirja ilmestyy 2016. Jätä nyt sähköpostisi niin saat mahdollisuuden ostaa kirjan puoleen hintaan ennen muita! Lupaan: en spämmää!

2 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *