Miten päästä eroon häpeästä?

Jokainen meistä häpeää jotain. Häpeä on yksi ihmisyyden perustunteista ja tärkeä sellainen; ilman sitä emme pystyisi toimimaan yhdessä. On kuitenkin tilanteita, missä häpeän kokeminen on perusteetonta. Häpeä on ikään kuin jäänyt saattamaan melkein jokaista omaa tekoa. Tällöin häpeästä muodostuu yksi osa minuutta ja ihminen häpeää jo pelkkää olemassaoloaan. Minuudeksi muodostuneen häpeän kantaminen on todella raskasta, ja vaikka häpeää kokisi vähemmänkin, niin ei sen kanssa eläminen helppoa ole.

Kun häpeä varjostaa elämää, voi taustalla olla lapsuuden tai nuoruuden rankkoja elämänkokemuksia. Esimerkiksi läheisen alkoholismi, koulukiusaaminen, hyväksikäyttö – on monia asioita, joita saattaa hävetä vaikka niihin ei olisi lapsena pystynyt vaikuttamaan. Häpeä voi olla niin voimakasta, ettei sitä juuri pysty ajattelemaan, saati sitten pukemaan sanoiksi.

Elämä on kuitenkin kivempaa, jos häpeä ei ole koko ajan läsnä.

Ei elämän nyt tarvitse aina olla vau ja super, mutta on se nyt vaan helpompaa, jos arki rullaa ilman että oma, normaali aikuiselämän toiminta aina ahdistaa. Lisäksi jos sinulla on lapsia, on väistämätöntä että lapsiin liittyviä häpeän tunteita kertyy painamaan mieltä.

Miten sitten päästää irti häpeästä? Olen kehittänyt siihen metodin ja suosittelen sen kokeilemista. Voi olla, että tästä ei ole mitään hyötyä, mutta ei tämä mitään maksakaan.

Syöminen voi olla nautinto tai kammottava häpeän lähde.

Syöminen voi olla nautinto tai kammottava häpeän lähde.

Valitse jokin rauhallinen hetki päivästä. Mene sängylle tai muulle sopivalle alustalle makaamaan ja laita silmät kiinni. Itse olen toiminut näin juuri ennen nukahtamistani – tavallaan olen yhdistänyt meditoinnin tähän metodiin. Sitten alat vain miettiä, niitä tilanteita, joissa olet elämäsi varrella kokenut häpeää. Siis ihan konkreettisia hetkiä, jolloin sinua on hävettänyt joko oma tai jonkun muun ihmisen toiminta. Koita miettiä tilanne konkreettisten yksityiskohtien kautta jotta siitä tulisi mahdollisimman elävä; millaiset vaatteet sinulla oli päälläsi, millainen sää oli, mitä olit syönyt? Kun tilanteet alkavat putkahdella päähäsi, annat niiden olla siinä hetki ja mennä sitten pois. Ikään kuin päästät ne pois itsestäsi, ne eivät ole enää minuuttasi määrittelevä tekijä. Voi olla että yhdessä hetkessä ehdit käydä läpi vain muutaman kokemuksen, voi olla että useampia. On tärkeää, että olet itsellesi rehellinen, jotta uskallat käydä tapahtumat läpi – kyse on kuitenkin menneisyyden tapahtumista, etkä voi enää muuttaa historian kulkua.

Huomasitko vaikutusta? 

Voit kokeilla kerran ja palata vaikka viikon päästä testaamaan. Itselleni nimittäin tuli todella vapautunut olo, kun olin muutaman kerran tätä tehnyt. Olin uskaltanut ajatella asioita mitä en ollut ikinä aiemmin ajatellut. Metodin tavoitteena on näyttää että häpeäkokemuksesi ovat osa elämääsi, mutta eivät määräävä osa minuuttasi.

Lisäksi sinun on ymmärrettävä, ettei sinun tarvitse tuntea häpeää (muuta kuin “normaali määrä”). Jos häpeä liittyy johonkin lapsuudessa tapahtuneeseen, olet oikeutettu tuntemaan esimerkiksi vihaa eikä sinun tarvitse suojella sitä, joka häpeän tunteen sinulle aiheutti. Voi olla, että tällaisessa tilanteessa tämän blogin keinot ovat täysin riittämättömiä, jolloin suosittelen ruotimaan elämää terapeutin avulla (eikä terapiaan menoon kovia kokemista tarvita, ainoastaan sinun oma kokemuksesi siitä, että tarvitset apua). Toivon kuitenkin että jatkat itsetutkiskelua tämän blogin tai muiden lähteiden avulla sillonkin – mietitäänhän terapiassakin että kuka minä oikein olen ja mitä haluan.

 

admin