Mindfulness mielen tyynnyttäjänä

Mindfulnessiin törmää siellä sun täällä, mutta mitä se oikein on ja miten sitä voi soveltaa käytännön elämässä? Suomeksi sen voi kääntää tietoisuustaidoksi tai tietoiseksi läsnäoloksi. Wikipedian kuvaus mindfulnessistä on selventävä: tietoisuutta mielen tuottamista tulkinnoista. Mindfulnessin avulla voi ikään pysähtyä hetkessä ja ajatella “voin tulkita tilanteen näin” ja “voin tulkita tilanteen noin”. Mindfulnessin avulla onkin hyvä edistää automaattitoimintoja; tutuissa tilanteissa toimimme herkästä automaattivaihteella jo ihan ajan säästönkin takia. Siinähän menisi hirveästi aikaa, jos pitäisi aina uudelleen pähkiä, miten asioihin pitää suhtautua. Itseään on kuitenkin hyvä herätellä välillä automaattiohjauksesta ja pohtia, ovatko opitut tavat enää ajankohtaisia. Mindfulness on mahtava tapa palauttaa mieli siihen, mitä on juuri nyt tapahtumassa.

Mindfulness sopii erinomaisesti itsetutkiskelun kaveriksi. Mindfulnessin avulla pystyy tarkastelemaan omia ajatuksiaan “jaa, näinkin voin tämän tilanteen käsittää”, “tuollainen ajatus tuli tuolta ja se sai minulle tällaisen olon, mutta nyt se menee pois”, sillä pystyy etäännyttämään itseään hetkeksi omista ajatuksistaan ja ymmärtää, ettei ole yhtä kuin reaktionsa.

Mindfulness “kiellettyjen tunteiden” käsittelyn apuna

Jokainen kokee aina välillä tunteita, joita “ei saisi” tuntea. Isä haluaisi kuristaa lapsensa, vaimo hypätä sänkyyn työkaverinsa kanssa. Tällaisten tunteiden painaminen syvälle voi aiheuttaa niiden kasvamisen turhan suureksi oman pään sisällä.  Tai jopa saattaa harhautua ajattelemaan, että on itse yhtä kuin tunteensa, että jokainen tunne on sellainen, että sen mukaan tulee toimia. Ei ole!

Mindfulnessin avulla kielletyt tunteet voi nostaa tarkastelun kohteeksi ilman, että niihin kiinnittää liian suurta huomiota. Pysyy ikään kuin katsomaan hetken ajan ulkopuolisena oman päänsä sisustaa. Kun ottaa hiukan etäisyyttä ajatuksiinsa, pystyy saamaan perspektiiviä. Usein toimii tismalleen samalla tavalla mitä aina aiemminkin on toiminut, joten mindfulnessin avulla pystyy toteamaan itselleen “jaa, tässä tilanteessa olen ollut aiemminkin ja taas olin toimimassa tavalla x”.

Millaisissa tilanteissa sitten itse käytän mindfulnessiä?

Kun huomaan hermostuvani “turhaan”. Esimerkiksi töissä jostain oikeasti mitättömästä pikkuasiasta. Ajattelen, miltä ympäristö näyttää ja tuntuu juuri nyt. Näprään paitani kangasta, silitän tuolin käsinojaa, katselen ikkunasta ulos.

Kun näen jotain tavallista, mutta hyvin kaunista. Auringonnousu, veden kimallus lehden pinnalla, sumuun kietotuva kaupunki, metsän puiden välistä siilautuva auringonvalo, kaunis vanhan talon seinäkoriste, hymyilevät ihmiset, ilta-auringossa kellivä heinäpelto, vuoristomaisema, pehmeä iho. Asioita, joista osaa näkee päivittäin, mutta niihin ei kiinnitä huomiota.

MIndfulness tyynnyttää

Hässäkän keskellä mindfulness auttaa kiinnittämään huomion siihen, mikä on olennaista, hyvää ja kaunista.

Kun olen jonkun todella ärsyttävän ihmisen seurassa. Minua nyppivät esimerkiksi ihmiset, jotka rakastavat omaa ääntään, pitävät liian pitkiä puheenvuoroja eivätkä ole kiinnostuneita siitä, puhuvatko he jostain toista ihmistä yhtään kiinnostavasta aiheesta. Puhun itsekin paljon, toivottavasti ainakin pyrin ottamaan toisen huomioon ja kyselemään heidän asioistaan. Mindfulnessin avulla pystyn hengittämään ja keskittymään siinä tilanteessa muihin asioihin ja antamaan puheentulvan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ohi.

Mindfulness ikään kuin asettaa asiat mittasuhteisiin. Sen avulla pystyn muistuttamaan itseäni, että asia, mikä ärsyttää, on oikeastaan aika pieni, enkä varmaan muista sitä huomenna. Ja sitten yleensä pääsen siitä hetkestä yli, missä olen ollut.

Jäikö kiinnostamaan? Mindfulnessia on helppo kokeilla erilaisten harjoitusten kanssa! Googleta vain “mindfulness harjoituksia” ja löydät ison kasan vinkkejä, joiden avulla pystyt testaamaan, mikä sopisi juuri itsellesi. Kerro sitten kommenteissa, miltä tuntui!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *