Kivuttomat kuukautiset – älä naurata!

Aina välillä tulee pohdittua, mikä aihe tällaisessa blogissa on liian henkilökohtainen. Itsetutkiskelu käsittää kuitenkin kaikki elämänalueet ja kiinnostavimmat tarinat löytyvät varmasti itse kultakin niistä aiheista, joista ei välttämättä ensiajatuksella haluaisi koko kaupungille huudella. Bloggaus onkin tasapainoilua sen välillä, paljonko haluaa itsestään jakaa ja millaisilla oivalluksilla voisi auttaa toista ihmistä. Sillä mitä lähempänä seksuaalisuutta, henkilökohtaisia tuntemuksia tai ruumiintoimintoja ollaan, sitä vahvemmin aroista asioista kirjoittamisella voi koskettaa toista. Ne asiat, joista ei kaverinkaan kanssa välttämättä uskalla puhua, ovat useimmiten niitä, jotka jotenkin pahiten mieltä ja kehoa vangitsevat.

Yksi tällaisista asioista on kipu. Kipu satuttaa, eristää, vituttaa – ja ahdistaa jo ennakkoon, jos sen tietää toistuvan säännöllisin väliajoin. Iso osa naisista kohtaa ruumiinsa perustoimintojen kautta syntyvää tuskaa toistuvasti kuukautisten muodossa. Ei riitä, että mieli on synkeä, tai ettei tunnu mahtuvan nahkoihinsa, vaan tuntuu, kuin vatsan läpi olisi syntymässä alien-vauva.

Vaikka tämä kirjoitus ei aiheen perusteella käsittele miehiä, on jokaisella miespuolisella henkilöllä varmasti jokin läheinen nainen, jonka on saattanut joskus nähdä kärsivän kuukautiskivuista. On vaikea katsoa vierestä kun toinen kärvistelee niin, etteivät lääkkeetkään välillä auta. Siksi ajattelin että jos tämä kirjoitus auttaa yhtäkään muuta ihmistä, niin se on paikkansa tässä blogissa ansainnut!

Kuukautiskipuja voi hyvin hoitaa lääkkeillä. Lääkkeillä on aikansa ja paikkansa, mutta itse vaan sain popsia niitä siihen malliin, että se ei ollut mahan limakalvojen kannalta enää terveellistä.

Koska olen muutenkin viime aikoina miettinyt paljon syömisen vaikutusta omaan oloon, aloin tutkia, mikä vaikutus ruokavaliolla voi olla PMS-oireiden hoidossa. Aluksi mietin, että tuskinpa sillä on mitään merkitystä. Mutta jo muutaman googletuksen jälkeen löytyi saitteja, jossa tarjottiin erilaisia vaihtoehtoja. Lopulta kokonaisnäkemykseksi valikoitui seuraavien ainesosien riittävä saanti:

  • Kalsium (+K2)
  • Öljyt (gla)
  • D-vitamiini
  • Magnesium

Lisäksi seuraavia tuotteita tulee välttää:

  • Kofeiini
  • Alkoholi

Tsekkaa vaikka Marylandin yliopiston, Healthlinen ja About.comin artikkelit. Näitä löytyy googlettelemalla ihan loputtomiin, joten kannattaa tutkia aihetta, jos kiinnostaa.

Olin kuitekin edelleen hiukan epäuskoinen. Kalsiumillako kivut voisi hoitaa? Totesin kuitenkin että eipä se nyt vaarallista ole kokeillakaan (ja lisäksi olin tehnyt aiemmin jo laskelmia sen suhteen, että saattaisin saada ruokavaliosta liian vähän kalsiumia). Siispä hankin kaapista puuttuneet ainekset ja aloin nappailla niitä pari päivää ennen oletettua aikaa.

Nommelis kuukkelis.

Graavisiika-avokado-japsimajosaaristolaisleivät. Nommelis kuukkelis.

Olen nyt testannut tätä metodia kahdesti ja voitte kuvitella, miten suuri positiivinen järkytys se on ollut, kun kivut ovat jääneet 1/10-osaan entisestä. Voihan se olla, että kyse on ollut vain sattumasta, että kahdesti kymmenessä vuodessa selviytyy ilman lattialla kieriskelyä ja ajatuksia oksentamisesta, kun sattuu niin paljon. Jäljelle jäänyt pieni nipistely ja möyriminen ovat hoituneet löysillä vaatteilla ja mikrossa lämmitettävällä kaurakääreellä. Kaurakääre on muuten näppärä apuväline! Sillä voi helpottaa monenlaisia kipuja välittömästi ilman sivuvaikutuksia (kunhan ei pistä tulikuumaa käärettä suoraan iholle, vaan laittaa vaikka ohuen keittiöpyyhkeen väliin). Löysistä vaatteista sellainen huomio, että olin myös jo aiemmin huomannut puristamattomien vaatteiden merkityksen, joten etätyöt kotihousuissa ovat jotain, mitä suosittelen vahvasti  tiettyyn aikaan kuukaudesta (mikäli se vaan on mahdollista).

Jos kärsii sietämättömistä kuukautiskivuista vaikka vain päivänkin verran yhden kierron aikana, on vuodessa kärvistellyt jo yli kaksi työviikkoa ja kymmenessä vuodessa 4kk ajan. Mielestäni parin kalsiumtabletin nappaaminen on pieni hinta siitä, jos saa tätä määrää vähennettyä edes puoleen.

Jos et usko, kokeile itse tai suosittele kärsivälle kanssaeläjälle. Kerro sitten kommenteissa tai vaikka privaatisti sähköpostitse, että oliko vinkeistäni mitään apua! (havahtuminen piste fi ät gmail piste com)

2 Comments

  1. Jännästi kivut muuttaa muotoaan kun vanhenee. Enää ei ole niin tuskaisaa (selviää 1-2 buranalla entisen 4-5 sijaan), mutta entisen 1 päivän kärsimisen sijaan kipu jatkuu 2-3 päivää. Pitää ehkä kokeilla tuota ruokavaliolla vaikuttamista.

    Itsellä taas kipu pysyy paremmin “kasassa” kun vaatteet rajaa sitä. Eli itse ainakin saan helpotusta, kun vedän kaapista piukimmat farkut jalkaan kun on menkat.

    • Mielenkiintoinen tuo vaatepointti, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat! Hyvä että olet löytänyt sen, mikä itsellesi toimii parhaiten. Ja jos kokeilet jotain noista listaamistani luontaistuotteista, kerro sitten miten vaikutti 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *