Itsensä hallitseminen

Itsensä hallitsemalla onnellisempaan elämään

Yksi onnellisen elämän peruskivistä on omien mielitekojensa hallitseminen. Hyvät ja huonot ominaisuutemme ovat kolikon kaksi puolta ja itsestämme riippuu, kumpi puoli pääsee vallalle. (Tietysti joskus on kyse ulkoisten tekijöiden aiheuttamista haasteista, mutta useassa tilanteessa pystyt itse vaikuttamaan asiaan.) Itsetuntemustaan kehittämällä voi oppia hallitsemaan omia ominaisuuksiaan, mutta ihan ensiksi pitää tajuta, miksi toimii kuten toimii.

Oma haasteeni on helposti yli läiskyvä maanisuus, kun innostun jostain. Sen hyvä puoli on se, että yleensä saan ne asiat mitä haluan, koska jaksan nähdä vaivaa niiden eteen. Huono puoli on se, että väsytän itseni helposti. Jossain vaiheessa minulla oli kesken sekä yliopisto-opinnot, autokoulu sekä shiatsuhierojakoulu. Luonnollisesti tietysti tein lähes kokopäiväduunia samalla.

Eräänä toisena vuonna tein kahta duunia niin, että saattoi mennä viikkoja ilman vapaapäiviä; yhdessä kuussa oli kaksi vapaapäivää ja silti duunin ohella olin mukana kahdessa muutossa ja järjestin kahdet bileet.

Hallitsemattomana maanisuus johtaa päämäärättömään sähläykseen, keskeneräisiin projekteihin ja lopulta väsymiseen. Eli liene yllättävää, että tuon kesän jälkeen olin pari kuukautta ihan poikki.

Kun taas tällaisen ominaisuuden saa haltuun, on käytössä ihan älytön määrä energiaa ja saa paljon asioita aikaiseksi. Itselläni on esimerkiksi kaksi yritystä ja kaikenlaisia muita projekteja.

Mania/energialataus-parin muita ominaispiirteiden ääripääpareja ovat esimerkiksi  passiivisuus/rauhallisuus, änkyrämäisyys/perinteiden säilyttäminen ja varomattomuus/uskaliaisuus. Mitkä ovat sinun luonteesi eri puolet?

Joidenkin ihmisten tulisi lievittää kontrollinhaluaan, toisten taas ottaa kontrollista kiinni.

Miten sitten hallitsen omaa elämääni?

Olen ensinnäkin pyrkinyt hyväksymään sen, että on rajallinen määrä asioita joihin voin itse vaikuttaa ja muut menevät sitten omalla painollaan. Yksi hyvinvoinnin peruskivistä on niinkin tavallinen asia kuin hyvät yöunet ja nukkumaanmenoajan tietoinen valinta.

Erityisesti kesällä ajoissa nukkumaan meno vähän haastavaa; unohdun helposti puuhailemaan kaikkea, kun valon väheneminen ei kerro keholle että nyt petiin. Mutta jokainen kuitenkin tietää, millaista eläminen univelassa on.

Jos ei nuku, ei hallitse impulssejaan ja saattaa esim. syödä ihan mitä sattuu.

Mietipä seuraavan kerran kun olet TODELLA väsynyt, että mitä tekee mieli. Makeaa? Shoppailua? Ja halu voi olla ylitsepääsemätön. Siksi voikin olla helpompi hallita väsymystä kuin mielitekoja.

Koen myös tärkeäksi sellaisten ihmisten seurassa olemisen, jotka joko rauhoittavat tai inspiroivat minua. En juuri vietä aikaani ihmisten kanssa, jotka syövät energiaa tai joiden kanssa koen etten voi olla oma itseni (esimerkiksi sellaisten, jotka nauravat toisten unelmille). Tiedät varman tyypin? Aina negatiivinen, jos joku koittaa kurottaa kuuhun niin tämän ihmisen mielestä katajaan sieltä kapsahdetaan. En nyt tarkoita että aina pitäisi olla positiivinen, mutta ihmisiin pitää uskoa. Jokaisella meistä on omat hyvät ja huonot päivänsä ja se on tietysti ok, samoin myös esimerkiksi sairaudet saattavat kasata pään päälle tummia pilviä.

Elämänhallinnan kannalta erittäin tärkeää on myös säännöllinen syöminen. Aamupala, lounas, välipala, iltaruoka. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja kaksi tai kolme pienempää ateriaa. Itselläni on taipumusta verensokerin laskun aiheuttamaan kiukutteluun, joten tällä rytmillä elimistö pysyy tyytyväisenä.

Vaikka usein hoetaan että aamupala on päivän tärkein ateria, en itse allekirjoita tätä todellakaan.

Itselleni tärkein on tuo iltapäivän välipala, on paljon mukavampi mennä harrastamaan/kauppaan/hakemaan lasta/minne vaan töiden jälkeen, kun ei ole ensimmäisenä mielessä että mitäs sitten söisi. Lisäksi kaverit yleensä nauravat minulle kun kiipeilyreissuilla päällimmäisenä on mielessä syöminen, mutta säännöllinen ruokarytmi pitää itseni vain niin paljon paremmalla tuulella, että sen miettimiseen kannattaa hetki satsatakin.

Yksi elämänhallinnan osalta tärkeistä asioista on ollut itselleni myös alkoholinkäytön vähentäminen. Alkoholi on ihana aine mutta maaniaan taipuvaisille ihmisille kaksiteräinen miekka. Alkoholi voi johtaa upeisiin seikkailuihin, mutta myös asioihin joita katkerasti katuu myöhemmin.

Viimeisenä tietysti se olennaisin eli tietoinen omien toimintatapojen pohdiskelu.

Ei tämä mitään rakettitiedettä varmaan ollut ja saatoit lukea postauksen yllättymättä kertaakaan 😉 Osan näistä jutuista vaikeaksi tekee se, että maailma ei todellakaan tue elämänhallintaa. Ja kun et itse hallitse itseäsi, jokin muu hallitsee sinua.

On paljon helpompi kuluttaa kaloreita kun karistaa niitä.

On paljon helpompi käyttää rahaa kuin tienata sitä.

On paljon helpompi valvoa viihteen parissa kun mennä ajoissa nukkumaan.

Hyvään elämään pyrkiminen ei juuri koskaan ole isoja päätöksiä, vaan pieniä arjessa toistuvia hyviä tapoja. Niiden tapojen miettimisestä voi aloittaa, kun pyrkii täyttämään uudenvuoden lupauksiaan!

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *